Sabtu, 16 Julai 2011

Jalan yang mana nak dipilih????? "Kuliah Agama atau Hiburan"

Seorang ustaz yang sedang mengajar dalam satu kuliah agama di sebuah masjid bersungut, kerana apa yang dilihatnya setiap kali dia mengajar, muka-muka itu juga.

Kebanyakkan yang datang mendengar kuliah agama sama ada di masjid atau pun di surau atau dimana sahaja, hanyalah orang-orang tua, orang-orang tua dan orang-orang tua. Ada ustaz suka guna istilah 'saluran 1' dan 'saluran 2' merujuk usia para pengundi yang masuk tahap 'usia emas'.

"Mana anak muda kita pergi?" tanya ustaz itu dalam satu kuliah agamanya pada suatu malam.

"Mereka  ini tidak minat kepada agama ke?" Tanya beliau lagi dengan nada berang dan agak meninggi juga.

Sebenarnya, apa yang dirungutkan oleh ustaz itu memanglah benar. Dimana pun kita pergi, kalau ada majlis-majlis yang berbentuk agama, anak-anak remaja dan anak-anak muda tidak ada yang mahu menjenggokkan muka. Sebaliknya, kalau ada majlis-majlis yang berbentuk hiburan, ada majlis makan-makan, penuh sesak anak-anak muda dalam majlis itu.

Malah ada juga orang-orang dewasa yang mendukung anak-anak kecil mereka awal-awal lagi sudah berduyun-duyun ke tempat hiburan itu. Lebih-lebih lagi kalau pertunjukkan dibuat secara percuma, beramai-ramai mereka dengan anak beranak ke tempat itu. Sembahyang Asar kemana, Maghrib kemana, semua tinggal belaka.

Jadi ibu bapalah yang menjadi contoh. Ibu bapalah yang menjadi teladan kepada anak-anak remaja ini. Kalau ibu bapa dan abang-abang dengan anak-anak berpusu awal-awal lagi, apatah lagi anak-anak remaja. Contoh teladan yang ditunjukkan oleh ibu bapa yang tidak mahu menjengokkan muka ke majlis-majlis pengajian ilmu agama, majlis-majlis taklim, majlis-majlis kuliah agama, apakah lagi anak-anak muda nak pergi ke?

Ustaz itu dengan nada yang agak marah berkata: "Kerana sikap ibu bapalah, menyebabkan anak-anak tidak ke masjlid dan ke surau, sama ada bersembahyang jemaah atau pun mengikuti pengajian agama."Kita lihat anak-anak muda sekarang begitu kurang ajar terhadap orang tua. Mereka tidak hormati. Mereka melakukan hal-hal dilarang agama dikhalayak. "Mereka tidak segan silu bercium di khalayak. Kenapa hal-hal ini berlaku? Jawapannya, kerana ibu bapa tidak menunjukkan teladan yang baik dalam kehidupan sehari-hari.

"Adakah para ibu bapa mengajar anak-anak mereka bersembahyang jemaah dirumah? Adakah para ibu bapa mengajak anak-anak mereka untuk menghadiri majlis agama, atau pun kuliah agama di masjid atau di surau? "Biasanya apa yang kita lihat kalau bapa ke surau hanya seorang diri sahaja. Isteri pun tidak ajak sama, apalagi anak-anak yang sudah meningkat remaja". Sebenarnya, apa yang diluahkan oleh ustaz ini memang benar. Kebelakangan ini, kalau hadir dalam majlis apa pun terutama majlis agama, majlis pengajian agama, hanya orang yang berusia 60 tahun keatas sahaja yang hadir.

Anak-anak remaja memang tidak ada langsung. Itulah sebabnya sebahagian dari anak-anak muda zaman ini tidak tahu biji butir tentang hukum agama. Barangkali mandi hadas pun mereka tidak tahu. Kalau mandi hadas mereka buta kayu, tentulah amalan-amalan lain gugur dengan sendirinya. Di akhirat nanti, selain dari yang punya diri akan ditanya oleh ALLAH, ibu bapa juga akan ditanya dan akan bertanggungjawab. Pernah diceritakan bahawa di akhirat nanti, bila seorang bapa atau pun ibu sudah dihisanb dan diputuskan masuk syurga, maka dalam perjalanannya ke syurga, tiba-tiba anak-anaknya memanggil "kenapa dia dimasukkan ke neraka sedangkan ayahnya tidak mengajarnya bagaimana mahu mandi junub?" 

Perjalanan ayah atau ibunya ke syurga itu tadi ditahan, kerana tanggungjawabnya di dunia kepada anaknya tidak ditunaikan. Anaknya tidak dididik agama dan tidak mengajar bagaimana mandi junub dan lain-lain didikan agama. Jadi tanggungjawab ini adalah anak itu sendiri dan ibu bapa tidak boleh terlepas.

Wallahu'alam..

"REMAJA YANG HATI MEREKA JATUH CINTA KE MASJID DIJAMIN OLEH ALLAH S.W.T. AKAN MENJADI PENGHUNI SYURGA, INSYA ALLAH!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan